söndag, mars 07, 2010

Kokbokstest


Jag fortsätter att plöja mig genom mina högar av kokböcker. I fredags testade jag ett nytt recept från Reneé Voltaires kokbok Peace Love and food, som är en rolig, superbra och riktigt nyttig kokbok. Jag har testat en massa recept ur den, men i fredags blev det detta.

Rödbetsbiffar med fårost
2 dl kamutvete, helkorn
1 stor rödbeta
1 msk fransk senap
1 msk kapris
1 nypa havssalt
100g fårost
1 dl hasselnötter
Sätt ugnen på 180 grader. Koka kamutvetet i 45 minuter utan salt. Häll av kokvattnet och låt svalna. Skala och riv rödbetan grovt. Mixa kamutvetet i en matberedare, blanda i resten av ingredienserna (utom nötterna) och kör till en smet. Hacka hasselnötterna grovt och blanda i smeten. Forma biffar och grädda i ugnen i 11-15 minuter. Vi serverade med ruccola och en klick tzatziki.

Urgott blev det!
Det här kommer vi att göra fler gånger, det blev så gott med kombinationen hasselnötter, rödbeta, fårost, ruccola. Sen hade jag inte kamutvete hemma, men jag hade en burk med färdigkokt matvete så jag använde det och sen tog jag i 3 rödbetor och då fick jag en hel plåt med små biffar. Testa!

3 kommentarer:

Zarah sa...

Men ååååh vad det lät gott!! o_0

Måste testas - tack för tipset! :D

Monika sa...

Hej
det är en jättebra kokbok tycker jag! Det finns många supergoda recept...
Monika

Skatan sa...

Hej!

Såg ett gammalt inlägg om en sommarkurs i photoshop...inte skall du möjigen göra en repris snart? I så fall har du din första deltagare här :)

Anna